طرز تهیه چلو گوشت زعفرانی درجه یک و مجلسی

طرز تهیه چلو گوشت زعفرانی که می‌توانید براساس ذائقه خودتان از گوشت گوسفند یا گوساله استفاده کنید، اما معمولا چلو گوشتی که با گوشت گردن یا ماهیچه گوسفند تهیه شود بسیار لذیذ‌تر است، اما همان طور که گفته شد این امر تا حدودی سلیقه‌ای است چلو گوشت غذای نسبتا ساده‌ای است

 

مواد اولیه لازم برای تهیه چلو گوشت برای ۴ تا ۵ نفر چیست ؟

گوشت گوسفندی ۱ کیلو

پیاز بزرگ ۲ عدد

پیاز داغ ۴ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

قرص استاک گوشت ۲ عدد

زعفران دم کرده غلیظ ۴ قاشق غذاخوری (۲ قاشق برای تزئین برنج ۲ قاشق برای گوشت)

چوب دارچین ۱ عدد

زردچوبه ۲ قاشق چایخوری

برنج ۴ پیمانه

کره ۶۰ گرم

زرشک ۲/۱ پیمانه (اختیاری)

شکر ۱ قاشق غذاخوری

آب لیمو ترش تازه به میزان لازم

نمک به میزان لازم

فلفل سیاه به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه چلو گوشت زعفرانی

نکات مربوط به مواد اولیه و طرز تهیه چلو گوشت زعفرانی :

 نکات مربوط به گوشت

برای تهیه چلو گوشت بهتر است از گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی استفاده کنید، اما این امر کاملا سلیقه‌ای است و در صورت تمایل می‌توانید از گوشت گوساله هم استفاده کنید که در این صورت هم بسیار خوشمزه می‌شود.

اغلب وقتی صحبت از گوشت قرمز می‌شود بیشتر از مضرات آن گفته می‌شود، اما همان طور که می‌دانید گوشت قرمز حاوی میزان بالای پروتئین می‌باشد و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه‌ها و استحکام عضلانی بدن است.

همچنین دارای میزان قابل توجهی از امگا ۳ می‌باشد و دارای منبع غنی از آهن است و برای پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می‌کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می‌بخشد.

گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه B. می‌باشد این گروه از ویتامین‌ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری می‌باشد. همان طور که ملاحظه نمودید گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، اما مهم این است که به میزان مناسب مصرف شود و مصرف ۱ الی ۲ بار در هفته برای بدن بسیار مفید است.

 نکات مربوط به پیاز

خیلی از اوقات که برای خریدن پیاز به بازار‌های میوه و تره‌بار می‌رویم در مغازه رنگ‌های مختلفی از پیاز‌ها را می‌بینیم بدون توجه به اینکه هر کدام از این پیاز‌ها مصارف مشخصی دارند آن را می‌خریم در واقع دم دست‌ترین پیاز را انتخاب می‌کنیم غافل از اینکه ممکن است پیاز انتخاب شده برای مصرفی که در نظر داریم مناسب نباشد.

اگر بخواهیم به طور مختصر در خصوص کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح دهیم باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیاز‌ها است شروع کنیم این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است پیاز سفید از پیاز زرد طعم ملایم تری دارد از نظر کاربرد تقریبا مثل پیاز قرمز هست، می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد.

این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه هست. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد، فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد علاوه بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است.

پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند بنابراین معمولا برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

نکات مربوط به پیاز داغ

پیاز داغی که در اواخر پخت به خورشت اضافه می‌کنیم علاوه بر اینکه عطر و طعم خوبی به خورشت ما می‌دهد باعث لعاب انداختن خورشت هم می‌شود.

اما نکته مهم این است که این پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد پس وقتی پیاز را خرد کردید در روغن فراوان که از قبل داغ شده است سرخ کنید.

سپس آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود اگر پیاز داغ روغنی و درشت باشد باعث می‌شود داخل خورشت مشخص باشد و همان طور که می‌دانید برای خیلی از افراد معلوم بودن پیاز در غذا خوشایند نیست بنابراین روغن پیاز را کامل بگیرید به طوری که حالت پودری پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *