دلایل کاهش اشتها در بارداری و توصیه‌هایی برای درمان آن

دلایل کاهش اشتها در بارداری و راههای تامین سلامتی شما و جنین

دلایل کاهش اشتها در بارداری  بسیاری از زنان در دوران بارداری این را تجربه می‌کنند . ممکن است گاهی نچسبیدن غذا  را عات بدانید , یا احساس گرسنگی بکنید اما نمی‌توانید خود را راضی به خوردن کنید . اگر با این علائم سر و کار دارید , ممکن است بخواهید دلایل احتمالی از دست دادن اشتها , توصیه‌هایی برای درمان آن و در زمان دیدن حرفه‌ای سلامتی بدانید .

دراین مقاله به سوالات شما در مورد کاهش اشتها در دوران بارداری پاسخ داده می شود:

  • چگونه کاهش اشتها در دوران بارداری را مدیریت کنیم ؟
  • علل کاهش اشتها در بارداری چیست؟
  • درمان کم شدن اشتها در بارداری به چه صورت است ؟
  • روش های طبیعی برای رفع کاهش اشتها در بارداری چیست ؟
  • چه چیزی باعث کاهش اشتها در دوران بارداری می‌شود ؟

طبیعی است که اشتهای شما در نوسان باشد , به خصوص وقتی بدن شما دچار تغییرات زیادی در طول بارداری است .
اگر اشتهای خود را از دست بدهید , ممکن است بی‌علاقگی کامل را در تمام غذاها و یا کمبود میل به خوردن تجربه کنید . به یاد داشته باشید که کاهش اشتها از نفرت به چند غذای خاص متفاوت است , که در دوران بارداری نیز نسبتا ً شایع است .

دلایل کاهش اشتها در بارداری 

عوامل متعددی ممکن است منجر به کاهش اشتها در دوران بارداری شوند .

تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ در دوران بارداری بخصوص در سه‌ماهه اول بارداری شایع است , گرچه برخی از زنان ممکن است این علائم را در طول دوران بارداری تجربه کنند .

تهوع و استفراغ در دوران بارداری می‌تواند به طور معنی‌داری بر مصرف غذا و اشتها تاثیر بگذارد . تحقیقات نشان داده‌است که نوسانات هورمون‌های لپتین و گنادوتروپین جفت انسان در دوران بارداری منجر به کاهش اشتها و تهوع و استفراغ می‌شود .

مطالعه حاضر نشان داد که در بین زنان مبتلا به تهوع و استفراغ خفیف و شدید , میزان مصرف مواد غذایی در اوایل حاملگی به ترتیب در سه‌ماهه اول بارداری کاهش‌یافته است .

اگر شما کاهش اشتها را به خاطر تهوع و استفراغ دوباره تجربه می‌کنید , سعی کنید از غذاهای چرب و تند اجتناب کنید , مایعات را به طور جداگانه از وعده‌های غذایی خود بنوشید و غذای کم و بیشتر بخورید .

شما می‌توانید به راحتی غذاهای خشک , نمکی مانند چوب‌شور و ترقه را تحمل کنید و هم چنین غذاهایی مانند سینه مرغ پخته را بخورید .
با این حال , اگر در دوران بارداری موارد جدی‌تر تهوع و استفراغ را تجربه کنید , باید یک متخصص سلامت ببینید .

شرایط روانی

بیماری‌های روانی مختلفی از جمله اضطراب و افسردگی می‌تواند اشتهای شما را تحت‌تاثیر قرار دهد .

در واقع , زنان باردار به دلیل تغییرات متعدد فیزیکی و بیوشیمیایی , در معرض مشکلات بهداشت روانی قرار دارند . به ویژه , افسردگی ممکن است منجر به تغییر عادات غذایی , از جمله کاهش اشتها و کاهش مصرف غذاهای غنی از مواد غذایی شود .

در دوران بارداری , افسردگی در دوران بارداری با کاهش اشتها برای غذاهای سالم , افزایش اشتها برای غذاهای ناسالم و کاهش دریافت مواد مغذی مهم مانند فولات , اسیده‌ای چرب , آهن و روی ارتباط دارد . این می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت جنین و مادری داشته باشد .

داروها

داروهایی که در دوران بارداری ایمن هستند ممکن است باعث عوارض جانبی مانند کاهش اشتها شوند .
مهارکننده‌های بازجذب سروتونین انتخابی مانند داروهای ضد افسردگی و ضد افسردگی گاهی برای زنان باردار مبتلا به افسردگی یا اضطراب تجویز می‌شوند .

در واقع برخی از زنان باردار کاهش کامل اشتها , پری اوایل و کاهش وزن را پس از شروع فلوکستین ( آرامش‌بخش ) برای افسردگی گزارش کرده‌اند . این داروها باعث کاهش اشتها می‌شوند .

خوردن نامنظم

برخی از زنان باردار ممکن است دچار اختلالات خوردن از جمله بی‌اشتهایی و جوع کنند . کارشناسان برآورد می‌کنند که شیوع اختلال‌های تغذیه‌ای در زنان باردار از بین می‌رود .

خوردن نامنظم می‌تواند منجر به تغییراتی در اشتها , هراس از افزایش وزن و کاهش اخذ غذا شود .
اگر باردار هستید و اختلال خوردن دارید , از عرضه‌کننده مراقبت بهداشتی خود برای درمان انتخاب کنید .

دیگر دلایل کاهش اشتها در بارداری

زنان باردار ممکن است کاهش اشتها را به دلیل شرایط پزشکی مانند تومورها , تخلیه معده تاخیری , سوزش معده , و بیماری‌های ادیسن تجربه کنند .
علاوه بر این , سطوح بالای استرس ممکن است بر سلامت مادر اثر بگذارد و موجب از دست دادن اشتها شود.
علاوه بر این, تغییرات مرتبط با بارداری در طعم و بو , کمبود مواد مغذی در ویتامین b12 و آهن و ناراحتی عمومی از حمل کودک ممکن است باعث کاهش اشتها در برخی از زنان باردار شود .

دلایل کاهش اشتها در بارداری 

چند غذا وجود دارد که می‌توانید اولویت‌بندی کنید حتی اگر احساس کنید که می‌توانید تمام وعده‌های غذایی را بخورید . اینها به تامین مواد مغذی کافی برای شما و نوزاد شما کمک خواهند کرد .

بسیاری از غذاهای زیر ساده هستند , کوچک به اندازه , پر کردن , و آسان روی شکم .

میان وعده‌های غنی از پروتئین : تخم‌مرغ آب‌پز , ماست یونانی , نخود , پنیر و ترقه

سبزیجات : سیب‌زمینی شیرین , لوبیا سبز , هویج کودک ( بخارپز یا خام ) و سالاد اسفناج خام

گاز شیرین و ساده : توت تازه , آرد جو دو سر , میوه‌های خشک و محصولات لبنی سرد مانند پنیر روستایی ساده

غلات , برنج قهوه‌ای , ماکارونی , ماکارونی , ماکارونی , سیب‌زمینی پخته‌شده یا پوره سیب‌زمینی

سوپ : سوپ جوجه و سوپ مرغ

مایعات : ساده و سالم

استراتژی‌های دیگر

اگر از دست دادن اشتهای شما به حالت تهوع یا استفراغ مرتبط باشد , سعی کنید غذاهای کوچک و مکرر بخورید , از غذاهای تند و چرب اجتناب کنید و با زنجبیل و تیامین تکمیل کنید. اگر طب سوزنی یک گزینه برای شما باشد , ممکن است به شما کمک کند .

تهوع و استفراغ شدید ممکن است نیازمند روش‌های درمانی مختلفی از جمله داروها و مایعات وریدی باشد .

اگر کمبود مواد مغذی مرتبط با کاهش اشتها دارید , ممکن است به مکمل‌های با دوز بالا برای احیای سطوح طبیعی نیاز داشته باشید . هر نوع مکمل‌ها باید تجویز شوند و توسط یک متخصص پزشکی تحت نظارت قرار گیرند .

وقتی نگران باشیم

اگر گاهی کمبود اشتها و یا از دست دادن اشتها برای غذاهای خاص را تجربه می‌کنید , هیچ نیازی به نگرانی تا زمانی وجود ندارد که به اندازه کافی مواد مغذی را مصرف کنید .

با این حال ، اگر شما به طور منظم غذا را بخورید و یا اشتهای خود را به مدت بیش از یک روز از دست بدهید ، باید با پزشک خود برای مشاوره تماس بگیرید .
این به این دلیل است که به اندازه کافی مواد مغذی برای تامین سلامتی شما و نیز سلامت کودک رو به رشد خود مهم است .

مشکلات بالقوه مربوط به دریافت ضعیف در دوران بارداری

هر دو مواد مغذی پر مصرف و کم‌مصرف برای حفظ یک بارداری سالم ضروری هستند . زنان باردار مبتلا به اشتهای شدید ضعیف در معرض خطر کم‌خونی ، اختلالات رشد جنین ، و تولد preterm   قرار دارند .

اگر اشتهای طولانی‌مدت را تجربه می‌کنید ، با یک متخصص سلامتی مشورت کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *