فواید مصرف قرصهای ضدبارداری تنها جلوگیری از حاملگی نیست

فواید مصرف قرصهای ضدبارداری در درمان بسیاری از بیماری های زنانه

فواید مصرف قرصهای ضدبارداری کنترل بارداری با قرص برای بسیاری از زنانی است که تلاش می‌کنند از بارداری ناخواسته جلوگیری کنند . البته ، روش‌های دیگر نیز مزایای خود را دارند . اما کنترل هورمونی ، شامل قرص ، برخی آی یو دی ، ایمپلنت ها ، و وصله‌ها ، طیف وسیعی از مزایا را فراتر از پیش‌گیری از بارداری ارائه می‌دهند .

فواید قرصهای جلوگیری از بارداری:

.تنظیم ِسیکلهای قاعدگی
.درمان ِخونریزی های نامنظم رحمی با علت ِشناخته شده
.درمان ِقاعدگی دردناک(دیسمنوره)
.درمان ِآندومتریوز
.علائم ِقبل از قاعدگی(PMS)
.درمان ِ آکنه،موهای زائد و ریزش ِمو
.کاهش ِاحتمال ِکیستهای تخمدان و پستان
.کاهش عفونت های لگنی

فواید مصرف قرصهای ضدبارداری

چرخه قاعدگی چرخه‌ای را تنظیم می‌کند

روش‌های کنترل تولد هورمونی ممکن است نوسانات هورمونی را که در طول چرخه شما رخ می‌دهد ، متعادل کنند . این می‌تواند به انواع مختلفی از قاعدگی ، از جمله خونریزی نامنظم یا شدید ، کمک کند . آن حتی می‌تواند به سندرم پلی کیستیک تخمدانی ( PCOS ) ، از جمله آکنه و موی اضافی کمک کند .

 شرایط را کم‌تر دردناک می‌کند

در حدود ۳۱ درصد از زنانی که از قرص‌های کنترل تولد استفاده می‌کنند ، درد زایمان را به عنوان یکی از دلایلی که به آن‌ها ادامه می‌دهند ، بیان می‌کنند . کنترل بارداری ناخواسته از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند . زمانی که نمی‌خواهید ، رحم از انقباضات دردناک که در زمان تخمک‌گذاری باعث گرفتگی عضلات می‌شود ، تجربه نمی‌کند .
اگر دوره‌های دردناکی داشته باشید ، کنترل تولد هورمونی می‌تواند باعث تسکین درد و درد در طول قاعدگی شود .

می‌تواند آکنه هورمونی را از خود دور کند

نوسانات هورمونی اغلب محرک‌های اصلی آکنه هستند . به همین دلیل است که آکنه در دوران بلوغ در بدترین حالت خود قرار دارد . با به حداقل رساندن این نوسانات ، کنترل تولد هورمونی می‌تواند به رفع آکنه هورمونی کمک کند . فواید مصرف قرصهای ضدبارداری
قرص‌های کنترل تولد که حاوی استروژن و پروژسترون ( که به عنوان قرص ترکیبی شناخته می‌شود ) موثرترین داروی جوش است .

 این کار ریسک ابتلا به سرطان رحمی را کاهش می‌دهد .

کنترل زاد و ولد به روش هورمونی نیز دارای مزایای بلند مدت است . زنانی که از قرص‌های کنترل بارداری استفاده می‌کنند ، ۵۰ درصد کم‌تر احتمال ابتلا به سرطان روده را دارند . این تاثیرات می‌تواند تا ۲۰ سال بعد از توقف قرص ادامه یابد .
همچنین می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد .

خطر پلی کیستیک تخمدانی را کاهش می‌دهد

کیست ها کیسه‌های پر از سیال هستند که در تخمدان شما در زمان تخمک‌گذاری شکل می‌گیرند . آن‌ها خطرناک نیستند ، اما گاهی دردآور هستند . زنان دمعمولا ً تعداد زیادی از کیست های کوچک در تخمدان دارند . با جلوگیری از تخمک‌گذاری ، کنترل تولد هورمونی می‌تواند از تشکیل این کیست ها جلوگیری کند . آن‌ها همچنین ممکن است کیست های سابق را از رشد متوقف کنند .

 آن می‌تواند علائم PMSعلائم ِقبل از قاعدگی را تسکین دهد .

بسیاری از زنان در عرض چند هفته یا چند روز برخی علائم فیزیکی یا عاطفی را تجربه می‌کنند . این به سندرم ( PMS ) مشهور است . همانند بیشتر مسایل قاعدگی , این نیز معمولا ً به دلیل نوسانات هورمونی ناشی می‌شود .
کنترل زاد و ولد هورمونی نیز یک درمان بالقوه برای این اختلال  است . این نوعی از PMS  است که تمایل دارد علایم عاطفی یا روان‌شناختی بیشتری را شامل شود. درمان کردن خیلی سخت است .
فقط به خاطر داشته باشید که متخصصان هنوز در تلاش هستند تا تمامی دلایل اصلی علائم ِقبل از قاعدگی را کشف کنند . علاوه بر این ، روش‌های مختلف کنترل زاد و ولد ، دوزهای متفاوتی و ترکیبی از هورمون‌ها را دارند . شاید لازم باشد قبل از پیدا کردن موردی که برای نشانه‌های شما کارساز باشد ، چند گزینه را امتحان کنید .

 به درمان آندومتریوزکمک می‌کند .

آندومتریوز یک شرایط دردناک است که زمانی اتفاق می‌افتد که بافت رحم شما به جای داخل رحم رشد می‌کند . این بافت در طول دوره شما خونریزی می‌کند ، مهم نیست کجا قرار دارد . وقتی بافت خون در مکان‌هایی پیدا می‌شود که خون نمی‌تواند به راحتی از بدن شما خارج شود ، باعث درد و التهاب می‌شود .
روش‌های کنترل تولد هورمونی به این دلیل کمک می‌کنند که به شما اجازه می‌دهند از دوره‌ها صرف‌نظر کنید . قرص‌های ضد بارداری پیوسته و آی یو دی معمولا ً گزینه‌های خوبی برای مدیریت آندومتریوز هستند .

می‌تواند به کاهش میگرن قاعدگی کمک کند
میگرن یک نوع سردرد شدید است که تقریبا ً ۳۰بیشتر افراد  را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد – ۷۵ درصد از آن‌ها زن هستند . این تا حدودی به این دلیل است که تغییرات هورمونی یک محرک اصلی برای میگرن در برخی از مردم هستند .
متخصصان فکر می‌کنند که میگرن ، درست قبل از اینکه دوره شما آغاز شود ، به یک قطره در استروژن و پروژسترون مرتبط هستند . روش‌های کنترل زاد و ولد که به شما این امکان را می‌دهد که از دوره خود صرف‌نظر کنید مانند یک قرص مداوم ، ایمپلنت ، یا آی یو دی ، می‌توانید به جلوگیری از این افت کمک کنید .

قرص ها  به شما آزادی خونریزی را براساس شرایط خود می‌دهد

برای بیشتر زنان در زمان قاعدگی ، خونریزی فقط یک واقعیت زندگی است . اما نیازی به این کار نیست . بیشتر بسته‌های قرص‌های کنترل تولد با یک هفته قرص‌های placebo که حاوی هیچ هورمون نیستند ، به وجود می‌آیند . اونا فقط اونجا هستن که هر روز قرص مصرف می‌کنن . معمولا ً زمانی که این قرص‌ها را مصرف می‌کنید دوره خود را به دست می‌آورید .
اگر یک تعطیلات بزرگ یا یک رویداد دیگر در طول این هفته داشته باشید، از قرص‌های placebo استفاده کنید . در عوض ، یک بسته جدید را شروع کنید . این روش به بهترین شکل عمل می‌کند اگر شما قرص‌های کنترل تولد را مصرف کنید که حاوی همان مقدار هورمون است . بیشتر در مورد
روش‌های دیگر مانند آی یو دی ، حلقه‌ها و وصله‌ها می‌تواند به شما کمک کند که کل دوره خود را طی کنید .

 خطر کم‌خونی شما را کاهش دهد فواید مصرف قرصهای ضدبارداری

برخی از زنان در طی دوره‌های خود خونریزی بسیار سنگینی را تجربه می‌کنند . این می‌تواند خطر کم‌خونی را افزایش دهد . افرادی که کم‌خونی دارند ، گلبول‌های قرمز خون کافی برای حمل اکسیژن در اطراف بدن خود ندارند که می‌تواند موجب ضعف و خستگی شود .
روش‌های کنترل زاد و ولد که به شما این امکان را می‌دهد که از دوره خود صرف‌نظر کنید می‌تواند به کم‌خونی مرتبط با دوره کمک کند .
چه خبر شده ؟
کنترل تولد دوباره برای همه نیست . اگر سیگار بکشید و بالای ۳۵ سال سن داشته باشید ، ممکن است باعث افزایش خطر لخته‌های خونی و فشار خون بالا شود . علاوه بر این، برخی انواع کنترل تولد هورمونی ، مانند قرص ترکیبی و چسب زخم ، می‌توانند ریسک لخته‌های خونی و فشار خون بالا ، حتی در غیر سیگاری‌ها را افزایش دهند .
برای برخی ، کنترل تولد هورمونی می‌تواند منجر به بروز علائم فیزیکی و احساسی از درد مفاصل به روان‌پریشی شود . هنگام انتخاب یک گزینه کنترل تولد ، دقت کنید که به پزشک خود درباره هر گونه عوارض جانبی که امتحان کرده‌اید ، بگویید .
کنترل زاد و ولد هورمونی نیز در مقابل عفونت‌های مقاربتی محافظت نمی‌کند . اگر با یک شریک بلند مدت هستید و هر دوی شما مورد آزمایش قرار گرفته‌اید ، حتما ً از کاندوم و یا دیگر مانع محافظ در طول فعالیت جنسی استفاده کنید .
پزشک شما می‌تواند به شما کمک کند تا مزایا و خطرات هر روش را ارزیابی کنید تا مشخص کنید کدام کار برای شما بهتر عمل می‌کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *