دلایل سرگیجه های دوران بارداری و روشهایی برای کاهش آن

دلایل سرگیجه های دوران بارداری و پیشگیری از آن

دلایل سرگیجه های دوران بارداری ,تجربه سرگیجه در دوران بارداری شایع است . گیجی می‌تواند باعث شود احساس کنید که اتاق سرگیجه دارد , یا ممکن است باعث شود که شما احساس ضعف , بی‌ثبات یا ضعیف بکنید .

همیشه باید درباره گیجی و علائم دیگر با پزشک خود صحبت کنید . در برخی موارد , ممکن است به مراقبت فوری پزشکی نیاز داشته باشید .
درباره دلایل احتمالی سرگیجه در بارداری و آنچه که می‌توانید برای مدیریت این علامت انجام دهید بخوانید .

در این مقاله به بسیاری از سوالات شما در رابطه با سرگیجه های دوران بارداری پاسخ داده می شود: از جمله

  • علت اصلی سریجه در دوران حااملگی چیست؟
  • آیا این سرگیجه های بارداری معمول است یا خطرناک ؟
  • روشهای کاهش میزان سرگیجه های باردای به چه صورت است ؟
  • و سوالاتی دیگری در این زمینه….

سرگیجه های دوران بارداری ، چه علتی دارد؟

حدود هفته 12 بارداری یا در سه ماهه دوم بارداری، رحم در حال رشد میتواند به عروق خونی بدن مادر فشار وارد کند و علت سرگیجه در بارداری باشد به خصوص هنگامی که مادر به پشت بخوابد.

سطح بالای پروژسترون نیز میتواند سبب شل و باز شدن عروق خونی شود، که در نتیجه گردش خون به سمت جنین افزایش یافته اما در بدن مادر باردار کاهش می یابد و سبب کاهش فشار خون میگردد. این مساله باعث میشود خون کمتری به مغز برسد و در نتیجه احساس سرگیجه ایجاد شود

از دیگر علت سرگیجه در بارداری، افت قند خون یا از دست دادن آب بدن است

????یکی دیگر از احتمالات احساس ضعف در دوران بارداری این است که بدن در این دوران به علت نیاز جنین، گرم و پر حرارت و در حال صرف انرژی بیشتری است. بنابراین اگر زمان طولانی در اتاق بیش از اندازه گرم و گرفته سپری کنید، و علاوه بر آن لباس های تنگ و خیلی گرم نیز پوشیده باشید، ممکن است احساس سبکی در سر و سرگیجه ایجاد گردد.

دلایل سرگیجه های دوران بارداری
سرگیجه در دوران بارداری

عوامل متعددی ممکن است منجر به سرگیجه در سه‌ماهه اول شود .

تغییر هورمون‌ها و کاهش فشار خون

به محض اینکه باردار می‌شوید , هورمون شما تغییر می‌کند تا به افزایش جریان خون در بدن شما کمک کند . این به رشد کودک در رحم کمک می‌کند .

افزایش جریان خون می‌تواند باعث تغییر فشار خون شما شود . اغلب فشار خون شما در طول دوران بارداری کاهش می‌یابد و همچنین افت فشار خون و فشار خون پایین نیز نامیده می‌شود.

فشار خون پایین می‌تواند باعث شود که احساس سرگیجه کنید , به خصوص زمانی که از دراز کشیدن و ایستادن برای ایستادن .
دکتر شما فشار خون شما را در ملاقات‌های پیش از بارداری برای نظارت بر فشار خون چک می‌کند . معمولا ً فشار خون پایین علت نگرانی نیست و بعد از بارداری به حالت نرمال باز می‌گردد .

تهوع و استفراغ

اگر حالت تهوع و استفراغ شدید در بارداری داشته باشید , گیجی می‌تواند رخ دهد . این اغلب در اوایل بارداری به دلیل تغییر سطح هورمون اتفاق می‌افتد .

اگر این شرایط را دارید , ممکن است قادر به پایین نگه داشتن غذا یا آب نیستید که منجر به گیجی و کاهش وزن می‌شود .

برای درمان این وضعیت , پزشک شما ممکن است :

یک رژیم غذایی خاص را پیشنهاد کنید

شما می‌توانید سیالات اضافی دریافت کنید و تحت نظارت قرار بگیرید

یک دارو تجویز کنید

شما می‌توانید از این وضعیت در طول سه‌ماهه دوم بارداری یا علائم در طول دوران بارداری خود احساس رهایی بکنید .

حاملگی خارج از رحم

گیجی می‌تواند ناشی از یک حاملگی خارج از رحم باشد . این اتفاق وقتی رخ می‌دهد که یک تخم بارور شده در سیستم تناسلی خود خارج از رحم کاشته شود. بسیاری اوقات , آن در لوله‌های رحمی شما کاشت می‌شود .

وقتی این شرایط رخ می‌دهد , بارداری زنده نیست . ممکن است سرگیجه و همچنین درد در شکم و خونریزی واژینال را تجربه کنید . دکتر شما باید یک عمل جراحی انجام دهد یا برای حذف تخم بارور شده تجویز کند .

گیجی در سه‌ماهه دوم

برخی از دلایلی که در سه‌ماهه اول بارداری تجربه می‌کنید ممکن است بیش از سه‌ماهه دوم باشد , مانند فشار خون پایین یا تهوع شدید . شرایط دیگری وجود دارد که ممکن است هنگام پیشرفت بارداری رخ دهد .

فشار بر رحم

اگر فشار رحم در حال رشد بر رگ‌های خونی شما فشار می‌آورد , ممکن است سرگیجه بگیرید . این می‌تواند در سه‌ماهه دوم یا سوم رخ دهد و زمانی که نوزاد بزرگ باشد , شایع‌تر است .

دراز کشیدن به پشت می‌تواند باعث سرگیجه شود . به این دلیل که به خاطر دراز کشیدن به پشت شما در دوران بارداری , می‌تواند موجب گسترش رحم شما برای قطع جریان خون از اندام تحتانی به قلب شما شود . این می‌تواند باعث گیجی و دیگری در مورد علایم شود .
استراحت کنید و استراحت کنید تا از وقوع این انسداد جلوگیری کنید .

دیابت بارداری:

اگر قند خونتان بسیار کم شود , ممکن است سرگیجه با دیابت بارداری داشته باشید . دیابت بارداری وقتی رخ می‌دهد که هورمون‌های شما بر نحوه تولید انسولین تاثیر گذار باشند .

پزشک شما احتمالا ً تست دیابت بارداری را بین هفته‌های قبل و بعد از بارداری توصیه می‌کند . اگر با این شرایط تشخیص داده شود , باید به طور منظم قند خونتان را زیر نظر داشته باشید و به یک رژیم غذایی سفت و سخت پایبند باشید .

گیجی همراه با علایم دیگر مثل عرق کردن , خارش و سردرد می‌تواند نشان دهد که قند خون شما کم است . برای افزایش آن , شما باید یک اسنک مثل یک تکه میوه یا چند تکه آب‌نبات سفت بخورید . بعد از چند دقیقه میزان قند خود را چک کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها در محدوده طبیعی هستند .

سرگیجه در سه‌ماهه سوم

دلایل سرگیجه های دوران بارداری بسیاری از علل سرگیجه در نیمه اول و دوم می‌تواند علائم مشابهی را در دوران بارداری شما ایجاد کند . مهم است که به طور منظم پزشک خود را در سه‌ماهه سوم برای نظارت بر شرایط خطرناک بالقوه که می‌تواند منجر به سرگیجه شود ، ببینید .

به دنبال نشانه‌هایی از احساس ضعف برای جلوگیری از افتادن ، به خصوص در طول سه‌ماهه سوم خود باشید . به آرامی بلند شوید و برای جلوگیری از افتادن دست به پشتیبانی بزنید و مطمئن شوید که هر چه سریع‌تر بنشینید و از دوره‌های طولانی ایستادن اجتناب کنید .
سرگیجه در طول دوران بارداری

برخی علل وجود دارند که ممکن است باعث گیجی در هر زمانی در طول دوران بارداری خود شوند . این شرایط به طول سه‌ماهه خاصی متصل نشده است .

کم خونی

شما ممکن است تعداد کمتری از گلبول‌های قرمز خون را از دوران بارداری و یا کم‌خونی داشته باشید . این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما آهن و اسید فولیک به اندازه کافی در بدن خود ندارید .

علاوه بر سرگیجه ، کم‌خونی می‌تواند باعث شود که شما احساس خستگی  ، یا احساس کمبود نفس داشته باشید .

کم آبی می‌تواند در هر نقطه از دوران بارداری خود رخ دهد . در طول سه‌ماهه اول اگر تهوع یا استفراغ شدید ، می‌توانید آن را تجربه کنید . ممکن است بعدا ً در دوران بارداری با کمبود آب مواجه شوید چون بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد .

شما باید حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب در اوایل بارداری بنوشید و این مقدار را افزایش دهید که کالری بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنید ، به طور کلی در بخش دوم و سوم . این ممکن است مصرف آب شما را با ۳۰۰ کالری در روز افزایش دهد .

مدیریت سرگیجه در دوران بارداری

دوره‌های طولانی ایستادن را محدود کنید .

مطمئن شوید که به حرکت ادامه دهید تا گردش را افزایش دهید .

وقت خود را صرف کنید .

وقت خود را صرف نشستن یا دراز کشیدن کنید .

از دراز کشیدن بر پشت خود در سه‌ماهه دوم و سوم اجتناب کنید .

غذای سالم بخورید تا از قند خون پایین دوری کنید .

آب فراوان بنوشید تا از کمبود آب جلوگیری شود .

لباس‌های قابل تنفس و لباس‌های راحت بپوشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *