عوامل ناباروری مردان بررسی علل پزشکی و محیطی موثر

عوامل ناباروری مردان و کاهش باروری و کیفیت اسپرم

عوامل ناباروری مردان باروری مردانه فرایندی پیچیده است . برای حامله شدن شریک خود , موارد زیر باید رخ دهد :
باید اسپرم سالمی تولید کنید . این بیماری در ابتدا شامل رشد و تشکیل اندام‌های تناسلی نر در دوران بلوغ است . حداقل یکی از بیضه‌ها باید درست عمل کند و بدن شما باید تستوسترون و دیگر هورمون‌ها را برای تریگر و حفظ تولید اسپرم تولید کند .
اسپرم باید به منی منتقل شود . زمانی که اسپرم در بیضه تولید می‌شود , لوله‌های ظریف آن‌ها را منتقل می‌کنند تا زمانی که با منی ترکیب شوند و از آلت تناسلی خارج شوند .

باید اسپرم کافی در منی وجود داشته باشد . اگر تعداد اسپرم در اسپرم شما کم باشد , احتمال اینکه یکی از اسپرم شما تخم شریک شما را بارور کند , کم می‌شود . تعداد اسپرم در هر میلی‌لیتر منی , تعداد اسپرم در هر میلی‌لیتر منی کم است .
اسپرم باید عمل کند و بتواند حرکت کند . اگر حرکت ( تحرک ) یا کارکرد اسپرم غیرطبیعی باشد , اسپرم ممکن است قادر به رسیدن یا نفوذ به تخم‌مرغ شریک شما نباشد .

عوامل زیر در کیفیت اسپرم یا نا باروری مردان اثر میگذارد

  • کشیدن سیگار
  • مصرف زیاد الکل
  • فعالیت شدید بدنی
  • کمبود ویتامین C
  • استفاده از برخى داروها
  • تماس با مواد شیمیایى و تشعشعات مضر
  • گرم شدن بیضه ها بدلیل پوشش ،سونا و..
  • فاصله زیاد بین نزدیکی
  • برخى بیماریهاى مقاربتى و دستگاه تناسلى نظیر واریکوسل و کلامیدا و پروستات
  • تغذیه نامناسب
  • استرس و فشار عصبى

عوامل ناباروری مردان

بررسی علل پزشکی از عوامل ناباروری مردان

مشکلات مربوط به باروری مردان می‌تواند ناشی از تعدادی مسائل بهداشتی و درمان‌های پزشکی باشد . برخی از این موارد عبارتند از:

واریکوسل : واریکوسل , تورم عروق بیضه است . این شایع‌ترین علت ناباروری مردان است . اگرچه علت دقیق آن ناشناخته است , ممکن است با تنظیم غیرطبیعی درجه‌حرارت بیضه مرتبط باشد . این امر موجب کاهش کیفیت اسپرم می‌شود .
درمان واریکوسل می‌تواند تعداد و عملکرد اسپرم را بهبود بخشد و به طور بالقوه نتایج را هنگام استفاده از تکنیک‌های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی بهبود بخشد .

عفونت : برخی عفونت‌ها می‌تواند با تولید اسپرم یا سلامت سر زا تداخل داشته باشد و یا باعث اسکار شدن این بلوک‌ها شود . اینها شامل التهاب اپیدیدیم , بیضه و برخی عفونت‌های مقاربتی , از جمله سوزاک و یا hiv هستند . گرچه برخی عفونت‌ها می‌تواند منجر به آسیب دائمی بیضه شود , اما اغلب اسپرم ممکن است بازیابی شود .

مساله انزال : انزال واپس رونده وقتی رخ می‌دهد که منی به جای بیرون آمدن از نوک آلت تناسلی وارد مثانه می‌شود . بیماری‌های مختلف از جمله دیابت , آسیب‌های ستون فقرات , داروها و جراحی مثانه , پروستات و یا مجرای پیشاب می‌توانند باعث انزال واپس رونده شوند .
برخی از مردان با آسیب‌های نخاعی و یا بیماری‌های خاص قادر به تولید اسپرم نیستند , اگرچه آن‌ها هنوز اسپرم تولید می‌کنند . اغلب در این موارد اسپرم را می ‌توان برای استفاده در تکنیک‌های باروری کمکی بازیابی کرد .
آنتی‌بادی‌ها هستند که به اسپرم حمله می‌کنند . آنتی‌بادی‌های ضد اسپرمی سلول‌های سیستم ایمنی هستند که به اشتباه اسپرم را به عنوان مهاجمان مضر تشخیص داده و سعی در حذف آن‌ها دارند.
تومورها هستند : سرطان و تومورها می‌توانند به طور مستقیم بر اندام‌های تناسلی نر اثر بگذارند , از طریق غدد که هورمون‌های مربوط به تکثیر مثل غده هیپوفیز و یا از طریق عوامل ناشناخته را آزاد می‌کنند . در برخی موارد جراحی , تابش یا شیمی‌درمانی می‌تواند بر باروری مردان تاثیر بگذارد .
بیضه نزول نیافته : در بعضی از مردان هنگام رشد جنین یک یا دو بیضه از شکم وارد کیسه می‌شوند که معمولا ً بیضه آن بیضه است . کاهش باروری در مردان بیشتر از مردان است .

عدم تعادل هورمونی :ناباروری می‌تواند ناشی از اختلالات بیضه و یا یک ناهنجاری در دیگر سیستم‌های هورمونی شامل هیپوتالاموس , هیپوفیز , تیروئید و غده آدرنال باشد . تستوسترون پایین و سایر مشکلات هورمونی دارای تعدادی علل زمینه‌ای است .

عیوب لوله‌های انتقال اسپرم  بسیاری از لوله‌های مختلف اسپرم دارند . آن‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی مسدود شوند , از جمله آسیب عمدی از جراحی , عفونت‌های قبلی , تروما یا توسعه غیرطبیعی , مانند فیبروز کیستی یا شرایط ارثی مشابه .

بررسی عوامل محیطی بر ناباروری مردان

عناصر محیطی ویژه‌ای مثل گرما ، سموم و مواد شیمیایی می‌تواند تولید اسپرم و یا عملکرد اسپرم را کاهش دهد . دلایل خاص عبارتند از:
مواد شیمیایی صنعتی . در معرض انواع مواد نفتی قابل اشتعال، هیدروکربن ، زایلن ، آفت‌کش‌ها ، علف کش ها ، حلال‌های آلی ، مواد نقاشی و سرب ممکن است به شمارش کم اسپرم کمک کند .

در معرض قرار گرفتن فلز سنگین : قرار گرفتن در معرض قرار گرفتن سرب و یا دیگر فلزات سنگین ممکن است باعث بروز نازایی نیز شود .

اشعه ایکس : قرار گرفتن در معرض تشعشع می‌تواند تولید اسپرم را کاهش دهد ، اگرچه اغلب به حالت عادی باز می‌گردد . با دوزهای بالای تشعشع ، تولید اسپرم می‌تواند به طور دائمی کاهش یابد .

دماهای بالاتر باعث اختلال در تولید و عملکرد اسپرم می‌شود . اگرچه مطالعات محدود هستند و بی‌نتیجه هستند ، استفاده مکرر از سونا ها یا وان آب‌گرم ممکن است به طور موقت به حساب اسپرم شما آسیب برساند .
نشستن برای مدت‌های طولانی ، پوشیدن لباس‌های تنگ و یا کار بر روی یک کامپیوتر لپ‌تاپ تا حد طولانی ممکن است باعث افزایش دمای کیسه شود و ممکن است کمی تولید اسپرم را کاهش دهد .

سلامتی , سبک زندگی و دلایل دیگر
برخی علل دیگر ناباروری مردان عبارتند از:
مصرف دارو . استروئیدهای آنابولیک جهت تحریک قدرت عضلانی و رشد می‌توانند سبب کاهش بیضه‌ها و کاهش تولید اسپرم شوند. استفاده از کوکائین یا ماری‌جوانا به طور موقت تعداد و کیفیت اسپرم شما را کاهش می‌دهد .
مصرف الکل . نوشیدن الکل می‌تواند منجر به اختلال نعوظ و کاهش تولید اسپرم شود . بیماری‌های کبدی ناشی از نوشیدن بیش از حد ممکن است منجر به مشکلات باروری شوند .
سیگار کشیدن تنباکو . مردانی که سیگار می‌کشند ممکن است تعداد اسپرم‌های پایینی داشته باشند تا آن‌هایی که سیگار نمی‌کشند . دود دست‌دوم نیز ممکن است بر باروری مردان تاثیر بگذارد .
استرس عاطفی . استرس می‌تواند با هورمون‌های خاصی که برای تولید اسپرم مورد نیاز است تداخل کند . استرس شدید یا طولانی‌مدت شامل مشکلات باروری می‌تواند روی حساب اسپرم شما تاثیر بگذارد .
افسردگی . تحقیقات نشان می‌دهد که اگر شریک مذکر دچار افسردگی شدید شود احتمال آبستنی کم‌تر است . علاوه بر این , افسردگی در مردان ممکن است باعث اختلال عملکرد جنسی به علت کاهش میل جنسی , ناتوانی جنسی , یا تاخیر یا توقف انزال شود .
وزن . چاقی به طرق مختلفی می‌تواند باروری را مختل کند , از جمله تاثیر مستقیم بر خود اسپرم و نیز تغییرات هورمونی که باروری مردان را کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *