شدت یافتن میگرن با کم ‌خوابی و تاثیر مخرب آن بر مغز

شدت یافتن میگرن با کم ‌خوابی و تاثیر مخرب آن بر مغز

شدت یافتن میگرن با کم ‌خوابی

برخی عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب بسیار شدید، استفاده از هندزفری و گوش دادن به موسیقی با صدای بسیار بلند؛ شروع کننده مهمی برای ابتلا به میگرن هستند.
ابتلا به میگرن میان زنان چهار برابر مردان است و عوامل مختلفی در بروز این بیماری تاثیر دارند.

خواب نامنظم و خوابیدن بیش از حد و یا بیخوابی  که می تواند از علل بروز میگرن باشد. همچنین فعالیت شدید فیزیکی از جمله ورزش، ساخت وسایل دست ساز یا فعالیت بدنی ممکن است باعث حمله میگرنی شود که معمولا ناشی از تنش عضلانی همراه با کمبود کلسیم و منیزیم در رژیم غذایی است.

رابطه مستقیم میگرن با کم ‌خوابی!

بی خوابی باعث می ‌شود تا فرد دچار بیماری روانی شود و برای مغز بسیار مخرب است و برخی از سردرد‌ها هم ارتباط مستقیم با کم خوابی دارد که بیماری میگرن جزء این دسته از سردرد‌ها است. این در حالی است که خواب کافی یکی از تکنیک ‌های درمان است.

شدت یافتن میگرن با کم ‌خوابی, تاثیر مخرب کم خوابی بر مغز,اعوامل تشدید کننده میگرن, تاثیر کم خوابی بر میگرن , خواب بیش از حد و میگرن , تشخیص میگرن

یکی از علت‌های دیرخوابی در شب؛ سوء تدبیر خواب و بیداری است که رویه زندگی غلط افراد اینگونه برنامه‌ریزی شده است که تا دیر وقت بیدار می‌مانند و فردای آن روز تا ظهر می‌خوابند که این خود عاملی برای دیرخوابیدن در شب هنگام است.

خواب یک تکنیک درمان است

نور اتاق خواب را در بد خوابی موثر است و اتاق خواب نباید نور زیادی داشته باشد و بهتر است در جهت جنوبی ساختمان قرار گیرد، اتاق تاریک باعث ترشح هورمون ملاتونین و تاثیر موثر در خواب می‌شود.

بی خوابی باعث می ‌شود تا فرد دچار بیماری روانی شود و برای مغز بسیار مخرب است و برخی از سردرد‌ها هم ارتباط مستقیم با کم خوابی دارد که بیماری میگرن جزء این دسته از سردرد‌ها است. این در حالی است که خواب کافی یکی از تکنیک ‌های درمان است.
ارنباط خواب و سردرد
عدم داشتن خواب حرک سریع چشم ها با سردرد های شدیدی همراه خواهد بود .

سردردها در دو شکل متفاوت نمایان می‌شوند؛ سردردهای اولیه که یک اختلال اولیه و پایه‌ای است که زمینه ژنتیکی دارد مثل میگرن. نوع دیگر سردردهای ثانویه که ناشی از بروز یک اتفاق اضافی بر مغز است مثل تومور مغزی، عفونت، التهاب و… . عمده سردردها، سردرد اولیه هستند که به واسطه اختلال شیمیایی رخ می‌دهند.

 بعضی افراد قبل از شروع میگرن و سردرد معمولا دچار بدخلقی، احساس نیاز به غذای شیرین، خمیازه، دل درد، بیرون‌روی، سرگیجه و … می‌شوند. این در حالی است که ممکن است همراه سردرد نیز علائمی چون اختلالات بینایی (تاری چشم)، حالت تهوع و استفراغ ظاهر شود و سروصدا و نور و بعضی بوها فرد را اذیت کند.شدت یافتن میگرن با کم ‌خوابی

این سردرد به حالت ضربان‌دار و کوبنده است که به طور مکرر و دوره‌ای رخ می‌دهد. فرد در این حالت دوست دارد بافشار روی سر، جلوی سردرد خود را بگیرد.

چگونگی تشخیص میگرن

نبوی در پایان صحبت‌هایش درباره راه‌های تشخیص میگرن گفت: بسیاری از سردردها سردرد میگرنی نیستند ولی می‌توانند کاراکترهای شبیه به سردرد میگرنی داشته باشند. در عین حال عمده سردردها سردردهای میگرنی هستند که متخصصان با توجه به شرح حال بیمار و در صورت لزوم تصویربرداری از مغز، MRI  این بیماری را شناسایی می‌کنند. گاهی این سردرد میگرنی با یک مسکن سریع درمان می‌شود و گاهی بسیار مزمن و آزاردهنده است. عفونت‌ها و سکته‌های مغزی یا تومورها نیز ممکن است شبیه سردردهای میگرنی باشند.

عوامل تشدید کننده میگرن

مدیر گروه نارولوژی طب ترمیمی پژوهشگاه رویال با  بیان اینکه میگرن نوعی بیماری با زمینه ژنتیکی است که عوامل محیطی و درونی بسیاری در آن تاثیرگذار است، افزود: عوامل محیطی زیادی هستند که باعث شروع و تشدید میگرن می‌شوند. استرس و هیجان‌های شدید، بی‌خوابی، پرخوابی، گرسنگی، خستگی، بعضی از غذاهای خاص (انواع پنیر، ادویه‌جات، بعضی غذاهای کنسرو شده، ترشیجات)، آلودگی‌های زیست‌محیطی (آلودگی هوا و غبار)، بعضی بوها، تغییرات فشار هوا، ضربه به سر، تغییرات هورمونی قاعدگی و … از عوامل تاثیرگذار در بروز و شدت میگرن هستند.

 تغییر شرایط زندگی و ایجاد آرامش برای کاهش حملات میگرن بسیار مهم است و باید از عواملی که باعث بروز این بیماری می شود، دوری کرد.
تغییر یا نوسان در میزان هورمون استروژن مهمترین عامل بروز میگرن در زنان است، میگرن معمولا بین سنین 20 تا 30 سال اتفاق می افتد که بعد از 50 سالگی با بالا رفتن سن بهبود می یابد.
به گفته وی، در بیماران مبتلا به میگرن، افسردگی زیاد مشاهده می شود که در نتیجه تجربه مکرر سردردهای شدید است. ماهیت سردردهای میگرنی، مزمن بودن آنهاست و اینکه هر زمانی امکان وقوع مجدد حملات میگرن وجود دارد که این موارد می توانند به خودی خود منجر به ایجاد حالات غم و اندوه، ناامیدی و افسردگی شوند.
این متخصص مغز و اعصاب افزود: افسردگی به عنوان یکی از اختلالات همراه با میگرن بروز می یابد، تغییرات شیمیایی در مغز که موجب بروز حملات میگرن می شوند، می توانند علائم و نشانه های افسردگی را نیز در افراد ایجاد کنند.
وی، استرس را از دیگر عوامل بروز میگرن دانست و گفت: استرس در محل کار یا در خانه یکی از علت های اصلی حملات میگرنی به شمار می رود. هنگامی که افراد در یک وضعیت استرس زا قرار گرفته یا در مدیریت استرس ناتوان باشند، دچار سردردهای شدید می شوند.
محمدی برخی محرک ها مانند نور چراغ، خیره شدن به خورشید، صداهای بلند و یا بوهای غیر معمول مانند عطر قوی و بوی سیگار را از مواردی دانست که باعث بروز سردرد میگرنی می شوند.

‌وی در ادامه گفت: در زنان نیز قرص‌های ضد بارداری و هورمونی تاثیرگذار است. نکته قابل توجه دیگر در عادات غذایی این است که غذاها در افراد گوناگون واکنش‌های مختلفی ایجاد می‌کنند و ممکن است در یک فرد باعث تشدید میگرن شوند ولی در فرد دیگر تاثیری نداشته باشند. بنابراین به فرد توصیه می‌شود غذاها را امتحان کند و در صورت بروز مشکل، از مصرف آن‌ها بپرهیزد. شدت یافتن میگرن با کم ‌خوابی

پیشگیری و درمان میگرن

نبوی در بخش دیگر صحبت‌هایش به راه‌های درمانی میگرن اشاره کرد و گفت: میگرن یک بیماری سبک زندگی است و با رعایت عوامل محیطی تشدید کننده می‌توان از بروز و تشدید آن جلوگیری کرد. فرد با کسب آرامش، ورزش کردن، خوابیدن درست و به موقع و درمان بیماری‌های زمینه‌ای که باعث تشدید میگرن می‌شود، می‌تواند تا ۵٠-۶٠ درصد از شروع و تشدید میگرن جلوگیری کند.

وی افزود: در مابقی موارد، در درمان این بیماری از دارو درمانی استفاده می‌شود. یک‌ سری دارو برای حملات حاد میگرنی تجویز می‌شوند و یک سری داروهای دیگر نیز در صورت حملات آزاردهنده و طولانی که بیش از چهار- پنج بار اتفاق می‌افتد، برای پیشگیری از شروع میگرن استفاده می‌شود.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب درباره انواع میگرن نیز توضیح داد و گفت: میگرن در دو گروه عمده جای دارد؛ میگرن کلاسیک که با پیش‌درآمد خاصی قبل یا همراه سردرد مانند اختلالات بینایی، بی‌حسی سر و دست و … است و زمینه ژنتیکی دارد. همچنین میگرن های دیگری نیز وجود دارند که بسیار نادر هستند  مثل میگرن چشمی، میگرن نیمه فلجی، شبکیه‌ای و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *